Module effectief communiceren

Binnen de organisatie, op straat en bij het samenwerken met andere partijen vindt er dikwijls (mis)communicatie plaats die verstrekkende gevolgen kan hebben. Wanneer collega's onderling elkaar goed begrijpen, kunnen zij optimaal samenwerken. Dit komt de sfeer en de kwaliteit van de hulpverlening ten goede en leidt tot grotere werktevredenheid.

Communiceren, eitje toch? Niets blijkt zo moeilijk als elkaar op een goede manier aan te spreken op gedrag. Concreet zijn en zeggen wat je graag wilt van de ander, we denken het allemaal te kunnen, maar ja die ander begrijpt het weer niet...
Dus is effectief communiceren zo gek nog niet.

Wilt u het belang zien van goede communicatie bekijk dan het filmpje "just a routine operation". 

Onderwerpen:

  • Communicatie in acute situaties (crew resource management)
  • Waarnemen is interpreteren
  • Objectief gedrag kunnen beschrijven
  • Leren omgaan met het eigen oordeel
  • Actief leren luisteren
  • Non-verbale communicatie
  • Bewust zijn van het eigen aandeel in communicatie
  • Feedback kunnen geven en ontvangen
  • Praten met collega’s, cliënten, ouders en kinderen

Duur: 1 dag

Deelnemers: minimaal 8 max. 12 deelnemers

In company/open inschrijving: Beiden

Accreditatie: V&VN 7 punten