Wat is Samen Werken aan Veiligheid?

Wat is Samen Werken aan Veiligheid?

Samen Werken aan Veiligheid is gebaseerd op Solution Focussed Therapy, the Resolution Approach van Susie Essex, Family Finding & Seeining van Kevin Campbell & het werk rond trauma van Gabor Mate, Bessel van der Kolck, Peter Levine en Bruce Perry & op het werk van Andrew Turnell en Steve Edwards, Signs of Safety. We werken vanuit een systemische blik, met aandacht voor gezins- en geweldspatronen, intergenerationeel trauma en met een hart vol compassie. We werken aan de veiligheid van kinderen, kwetsbare volwassenen en hun gezin samen met de mensen bij wie ze horen. Samen met hun sociale netwerk en de betrokken professionals werken we vanuit de visie dat iedereen het nodig heeft om bij anderen te horen en zich geliefd te voelen. Dat betekent dat we werken aan duurzame stabiele veiligheid door eerst te kijken naar wat nodig is voor de directe veiligheid, dit verder uit te werken met het veiligheidsproces en te werken aan heling en herstel.

Samen Werken aan Veiligheid, de werkwijze

Samen Werken aan Veiligheid, de werkwijze

De vragende aanpak Geïnspireerd door het werk en de trainingen van Kevin Campbell, Gabor Mate, Andrew Turnell, Susie Essex en Sonja Parker gunnen wij het alle jeugdzorg werkers, gedragsdeskundigen en leidinggevenden om Samen aan Veiligheid te kunnen werken. Nog meer gunnen wij het de kinderen, hun families en de mensen bij wie ze horen, om benaderd te worden vanuit respect en compassie.

Samen Werken aan Veiligheid, trainen en implementeren

Samen Werken aan Veiligheid, trainen en implementeren

Trainen is niet hetzelfde als implementeren Het trainen van een nieuwe werkwijze wil nog niet zeggen dat er ook structureel anders gewerkt gaat worden, trainen is niet hetzelfde als implementeren. Trainen is wel belangrijk, nieuwe informatie verwerken en leren van elkaar vormen de basis voor verandering. Door de praktijk binnen te halen en te verbinden met de theorie zullen trainingen de grootste opbrengst bieden. Toch is trainen alleen niet voldoende. Voor veranderen van gedrag is het nodig om te kijken hoe het geleerde in de praktijk gebracht kan worden. Hoe het past binnen de bestaande werkwijze en processen, en wat er eventueel aangepast moet worden. Als je als organisatie een goede opbrengst van de training wilt hebben is het belangrijk om te kijken naar wat medewerkers nodig hebben aan steun en inspiratie in de praktijk.